Co powinieneś wiedzieć o siemieniu lnianym

Biorąc pod uwagę wszystkie dobroczynne działanie siemienia lnianego, nie jest niespodzianką, że jesteśmy uzależnieni – i włączamy nasiona do naszej diety, gdzie tylko możemy.

Jednak sposób, w jaki to się robi, odgrywa decydującą rolę. Całe nasiona lnu przechodzą przez przewód pokarmowy w niezmienionej postaci i są trudne lub niemożliwe do złamania. Organizm może wchłonąć cenne składniki tylko wtedy, gdy nasiona są spożywane w postaci pokruszonej.

Ale bądź ostrożny: jeśli zastosujesz niewłaściwą dawkę, siemię lniane BEE może stać się nie do zniesienia. W dużych ilościach są wyjątkowo trawienne i przeczyszczające. Maksymalna dawka to 2-3 łyżki siemienia lnianego dziennie.

Sposób użycia: Powinieneś wziąć to pod uwagę

Siemię lniane zawiera niewielkie ilości kwasu cyjanowodorowego. Dlatego Federalne Centrum Żywienia zaleca dzienne spożycie maksymalnie trzy razy po 15 g – czyli łącznie 45 g dziennie.

Jeśli chcesz być po bezpiecznej stronie w odniesieniu do cyjanowodoru, zalej siemię lniane gorącą wodą i pozwól mu moczyć się przez około 15 minut. W ten sposób uwalniane są toksyny.

Siemię lniane może ograniczać skuteczne wchłanianie leków przez ścianę jelita. Zalecenie: odczekaj około trzech do czterech godzin po zażyciu leku przed spożyciem siemienia lnianego.

Spożycie siemienia lnianego powinno wynosić 1 łyżkę dziennie podczas ciąży i karmienia piersią. Według badań nie zaleca się wyższych dawek, ponieważ istnieją dowody na to, że przez zwiększone spożycie siemienia lnianego (9 łyżek dziennie) nadnercza przelewa się za dużo kortyzolu, hormonu stresu.

Podczas spożywania siemienia lnianego ważne jest, aby w ciągu dnia pić dużo płynów. DGE mówi się o 1,5 do 2 litrów dziennie. Najlepsza jest woda niegazowana i niesłodzona herbata.

Jeśli masz silny ból brzucha lub niedrożność jelit, nie powinieneś spożywać małych nasion. Zamiast tego porozmawiaj z lekarzem, aby dowiedzieć się o możliwych przyczynach.

Siemię lniane: wskazówki dotyczące przygotowania i gotowania

Siemię lniane nie może być spożywane tylko w czystej postaci.

Zmiażdżony: po zmiażdżeniu nasiona lnu można idealnie posypać klasycznymi śniadaniami, takimi jak musli, płatki owsiane lub owsianka – na przykład, możesz przyspieszyć trawienie, jeśli pozostawia wiele do życzenia. Możesz sam zmielić w domu prostym młynkiem lub wysokiej jakości młynkiem do zboża. Ale bądź ostrożny: zmiażdżone nasiona lnu jełczą szybciej niż całe nasiona.

Moczony: Zazwyczaj nasiona lnu moczy się w gorącej wodzie, aż ciecz zostanie całkowicie wchłonięta przez nasiona lnu. Następnie są gotowe do podania i można je również dobrze wykorzystać na śniadanie. Możesz także upiec chleb z namoczonych nasion lnu lub użyć ich jako zamiennika jajek w wegańskich przepisach na wypieki.

Obrzęk: Jeśli cierpisz na zapalenie żołądka, możesz również pozwolić, aby siemię lniane puchło przed zażyciem. Aby to zrobić, wrzuć całe nasiona do zimnej wody i pozostaw na pół godziny. Następnie wylewasz płyn i wchłaniasz powstały śluz.

Mielone: Mąka z siemienia lnianego może zastąpić część mąki podczas pieczenia i tym samym zmniejszyć zawartość węglowodanów w przepisie. Mąka lniana również bardzo dobrze wiąże i może zastąpić jajka w cieście.

Wciśnięty: olej lniany tłoczony na zimno jest koniecznością w każdej kuchni. Nie tylko smakuje cudownie orzechowo, ale jest również świetną alternatywą dla oliwy z oliwek w sosie sałatkowym. Wrażliwego oleju nie wolno jednak podgrzewać.

W postaci kapsułek: możliwe jest również przyjmowanie kapsułek z siemienia lnianego. Należy zapoznać się z instrukcją na opakowaniu i dawkowaniu do spożycia.